یک بررسی جدید نشان می‌دهد که اغلب افرادی که دچار پارگی تاندون آشیل که عضلات پشت ساق را به استخوان پاشنه متصل می‌کند، می‌شوند، می‌توانند بدون جراحی بهبود پیدا کنند.

Achilles

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس تاندون آشیل شایع‌ترین تاندونی در بدن است که دچار پارگی می‌شود و اغلب پارگی‌های آن مربوط ضربه‌ها یا حوادث هنگام انجام بازی‌های ورزشی است و مردان بیش از زنان د رمعرض آسیب‌های ناشی از آن هستند.

در بزرگترین بررسی تا به حال درباره بهترین درمان برای پارگی تاندون آشیل، دانشمندان در نروژ ۵۲۶ بیمار- عمدتا مردان با میانگین سنی ۳۹ – را که تاندون آشیل‌شان پاره شده بود، پیگیری کردند. این افراد یا با جراحی با حداقل تهاجم، جراحی استاندارد یا درمان غیرجراحی یعنی استفاده از بریس برای بی‌حرکت کردن پای مبتلا و فیزیوتراپی درمان شده بودند. همه این بیماران درمان توانبخشی دریافت کرده بودند و به آنها گفته شده بود از فعالیت‌های خطرآفرین برای شش ماه خودداری کنند.

پیگیری در یک سال بعد نشان داد فقط تفاوت‌های اندکی در میزان بهبودی افرادی که با روش‌های متفاوت درمان شده بودند، وجود دارد. البته شمار بیشتری از افرادی که جراحی انجام نداده بودند، نسبت به افرادی که جراحی شده بودند، دچار جراحت مجدد تاندون آشیل شده بودند (۶.۲ درصد در مقابل ۰.۶ درصد). از طرف دیگر  تعداد موارد آسیب عصبی گزارش‌شده در افرادی که جراحی شده بودند، بیشتر بود. حدود ۵ درصد افرادی که جراحی با حداقل تهاجم را انجام داده بودند، آسیب عصبی پس از جراحی را گزارش کرده بودند، در حالی که این رقم در افرادی که جراحی استاندارد انجام داده بودند، این رقم ۲.۸ درصد و در افرادی که بدون جراحی درمان شده بودند، ۰.۶ درصد بود.

یافته‌های این بررسی روز چهارشنبه به طور آنلاین در «ژورنال پزشکی نیوانگلند» منتشر شده است.

دکتر ماتیو کوستا، استاد جراحی ترومای ارتوپدی در دانشگاه آکسفورد که از پژوهشگران این بررسی نبود، گفت: «برای یک شخص معمولا که ورزشکار با کارکرد بالا نیست، نیازی به انجام جراحی در این موارد نیست.»

 به گفته او، تنها نفع عمل جراحی در این موارد اجتناب از نیاز به جراحی دوباره است و احتمال این مورد هم مشابه خطر عوارض استاندارد هر جراحی مانند عفونت زخم است.

او همچنین گفت جراحی در برخی از موارد می‌تواند سودمند باشد، از جمله برای افرادی که تا مدت‌ها پس از جراحت نمی‌فهمند که دچار پارگی تاندون آشیل شده‌اند. در این موارد، ممکن است تاندون نتواند به خوبی بهبود پیدا کند.

دکتر ویلیام لوین، رئیس بخش جراحی ارتوپدی کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا هم گفت بیماران باید گزینه‌های‌شان را با پزشکان در میان بگذارند تا درباره اینکه جراحی برایشان مناسب است یا نه، تصمیم گرفته شود.

او می‌گوید: «اگر تاندونی پاره شود، روند طبیعی ترمیم در بدن رخ می‌دهد. اما این ترمیم ممکن است در جایی رخ دهد که مطلوب نباشد و جراحان می‌توان به طور دقیق‌تری پارگی تاندون را ترمیم کنند.»

دکتر استیل میهرولد، سرپرست این بررسی گفت برای افرادی که بدون جراحی بهبودی موفقیت‌آمیزی پیدا می‌کنند، باید به طور زودرس پس از جراحت در سه روز اول پای مبتلای‌شان در بریس گذاشته شود.

او گفت: «اغلب موارد پارگی حاد تاندون آشیل در بزرگسالان را می‌توان بدون عمل جراحی درمان کرد. اغلب بیماران من پس از دادن اطلاعات به آنها هم درمان‌های غیرجراحی را انتخاب می‌کنند.»

کد خبر 669885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha